Haos în policlinici, spitale şi farmacii! Cardul de sănătate ar fi trebuit să simplifice sistemul medical, însă, cel puţin deocamdată, l-a dat complet peste cap. Pe de o parte, medicii nu ştiu să folosească cititoarele de card, fapt care prelungeşte mult consultaţiile. De aici şi cozile de la cabinete. Pe de altă parte, unii asiguraţi au lăsat pe ultima zi ridicarea cardului de la casele de sănătate.
Astfel, s-au bulucit la ghişee de teamă că nu vor mai primi servicii medicale gratuite, dacă nu-şi ridică documentul. Şi, colac peste pupăză, programul Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), de activare a cardului şi de validare a serviciilor medicale e mai mult blocat decât funcţional. Vă spunem ce aveţi de făcut dacă, dintr-un motiv sau altul, cardul de sănătate vă pune în încurcătură.
Ce faceţi dacă aveţi nevoie de medic, sunteţi asigurat, dar nu aveţi cardul încă? Aşa cum a spus, luni, ministrul sănătăţii, până când se va încheia distribuirea cardurilor, „toate spitalele, farmaciile şi cabinetele medicilor de familie sunt obligate să furnizeze servicii medicale şi medicamente. Introducerea cardului de sănătate nu modifică dreptul asiguraţilor la servicii medicale”. Pacienţii fără card, care au primit servicii medicale, vor fi monitorizaţi separat.
Ce drepturi au persoanele neasigurate? Cei care nu plătesc asigurări de sănătate, deci nu au card, vor beneficia, ca şi până acum, de asistenţă medicală gratuită în caz de urgenţă.
Ce faceţi dacă nu aveţi cardul la voi şi aveţi o urgenţă? Introducerea cardului de sănătate nu modifică drepturile asiguraţilor. Serviciile medicale de urgenţă se vor acorda fără să fie necesară validarea cu cardul.
Copiii primesc servicii gratuite fără card? Copiii cu vârsta până în 18 ani, care nu au primit card de sănătate, beneficiază de servicii medicale conform legii. Aceste servicii se acordă necondiţionat, indiferent dacă părinţii sau tutorii legali sunt sau nu asiguraţi.
Ce faceţi dacă mergeţi la medic, dar programul de activare a cardului nu funcţionează?Medicul este obligat să vă consulte. De asemenea, dacă este nevoie, vă eliberează trimitere sau reţetă. Din păcate, însă, aceste servicii nevalidate cu cardul nu pot fi decontate de medic la casa de asigurări de sănătate.
Ce se întâmplă dacă nu merge programul la farmacie? Reţetele compensate nu pot fi eliberate de farmacie decât pe baza cardului de sănătate, ceea ce înseamnă că nu puteţi ridica medicamentele dacă reţeta nu este validată. Prin urmare, fie aşteptaţi ca programul să devină funcţional, fie reveniţi la farmacie mai târziu.
Asiguraţii au la dispoziţie atât numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate (Telverde: 0800.800.950), cât şi numerele de telefon ale caselor de asigurări, pentru a cere relaţii despre cardul de sănătate.
sursa