bucuresti-blocuri-465x215-9268740Sute de mii de firme şi PFA din toată ţara au sediile sociale în apartamentele de locuit. Din această cauză, începând din 2016, taxele ar putea fi majorate chiar şi de 20 de ori. Noul Cod fiscal îi obligă pe toţi cei aflaţi în această situaţie să depună o declaraţie până cel târziu pe 29 februarie 2016. Există, însă, şi cazuri care vor scăpa de plata impozitelor mărite.

Firmele mici şi Persoanele Fizice Autorizate (PFA) au, de regulă, sediile sociale (domiciliile fiscale) înregistrate în apartamentele care sunt, totodată, propriile locuinţe. Din 2016, aceste mici afaceri şi activităţi pe cont propriu ar putea fi serios afectate de prevederile noului Cod fiscal care stabileşte taxele locale în funcţie de destinaţia clădirii: rezidenţială sau nerezidenţială.

În prezent, Codul fiscal impune aceste taxe în funcţie de proprietar: persoană fizică sau juridică. Pentru a avea evidenţa clădirilor comerciale, respectiv a celor de locuit, direcţiile de taxe şi impozite locale din toată ţara vor colecta anul viitor declaraţiile proprietarilor.

Declaraţie obligatorie

Conform noului Cod fiscal, “persoanele fizice care la data de 31 decembrie 2015 au în proprietate clădiri nerezidenţiale sau clădiri cu destinaţie mixtă (atât de locuit, cât şi în scop economic n.r.) au obligaţia să depună declaraţii până la data de 29 februarie 2016”. Formularul urmează să fie redactat şi aprobat prin ordin comun al miniştrilor finanţelor şi dezvoltării şi publicat în Monitorul Oficial, în termen de 60 de zile de la data publicării Codului fiscal care a fost 10 septembrie 2015.

Dezvoltatorii construiesc apartamente cu suprafeţe utile sub limita legală – analiză

Scandalul Volkswagen nu este decât partea vizibilă a icebergului, avertizează organizaţia de mediu T&E

Cât te costă să supravieţuieşti în România: ce spun românii despre veniturile şi cheltuielile lor

“Având în vedere că primăriile nu au evidenţa clădirilor în funcţie de destinaţie, proprietarii vor depune o declaraţie pe propria răspundere al cărei model va fi stabilit prin legislaţia secundară. Declaraţia va conţine informaţiile privind destinaţia clădirii, respectiv dacă există un sediu social înregistrat, dacă se desfăşoară o activitate economică sau nu şi, dacă da, ce suprafaţă este alocată în scop nerezidenţial”, explică Ruxandra Jianu, partener Biriş Goran.

În funcţie de informaţiile furnizate în declaraţii, direcţiile de taxe locale vor stabili cota de impozit. Firmele şi PFA care utilizează apartamentele în ambele scopuri se vor încadra la destinaţie mixtă.

Fără activitate la sediu, impozitul nu creşte

În cazul clădirilor cu destinaţie mixtă, impozitul se va calcula prin însumarea impozitului pentru suprafaţa folosită în scop rezidenţial cu cel pentru suprafaţa în scop nerezidenţial.

Totuşi, dacă cele două tipuri de suprafeţe nu pot fi evidenţiate distinct, impozitul va fi:

  1. ca pentru clădiri rezidenţiale – însemnând că impozitul va fi identic sau apropiat celui actual -, dacă este înregistrat un domiciliu fiscal şi nu se desfăşoară nicio activitate economică.

Cheltuielile pe firmă cresc impozitul

  1. ca pentru clădiri nerezidenţiale – impozit majorat până la de 20 de ori -, dacă este înregistrat un domiciliu fiscal la care se desfăşoară activitatea economică, iar cheltuielile cu utilităţile sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfăşoară activitatea economică.

Prin urmare, ar rezulta că şi “în cazul în care ai sediul social înregistrat la domiciliu, desfăşori o activitate, dar nu deduci cheltuielile aferente activităţii, cum sunt cele cu utilităţile, plăteşti impozitul ca pentru clădiri rezidenţiale”, precizează Ruxandra Jianu.

Dovada că nu există activitate la sediu

„Firmele sau persoanele fizice cu activităţi independente (PFA, PFI) care au sediul social acasă şi îşi desfăşoară activitatea la clienţi pot solicita un certificat constatatorde la Registrul Comerţului prin care să dovedească faptul că nu au activitate la sediu, astfel încât să plătească impozitul ca pentru clădiri rezidenţiale”, explică Eugenia Ion, tax manager, Contexpert.

Impozit mai mic, dar activitate perturbată

Decizia de a nu desfăşura activitatea la sediu are unele riscuri, mai ales dacă nu există nici puncte de lucru înregistrate.

„Dacă vor opta să nu aibă activitate la sediu pentru a nu plăti impozite mai mari, ar putea avea dificultăţi să primească sau să îşi păstreze codul de TVA pentru că unul dintre criteriile în funcţie de care fiscul verifică sau reverifică activitatea unei persoane pentru acordarea/menţinerea codului de TVA este legat de sediul social”, menţionează Eugenia Ion.

Creşte taxa şi de 20 de ori

Diferenţele între cotele de impozit pentru clădiri rezidenţiale şi pentru cele nerezidenţiale sunt semnificative, de anul viitor.

Clădiri rezidenţiale: 0,08% – 0,2%

Clădiri nerezidenţiale: 0,2 – 1,3%

În plus, valoarea impozabilă pentru clădirile nerezidenţiale va fi stabilită pe baza unui raport de evaluare. În lipsa acestuia, cota urcă la 2%.

Consiliile locale vor decide cota pe care o vor aplica, alegând-o din aceste intervale prevăzute de noul Cod fiscal. Este puţin probabil să aibă loc o majorare abruptă anul viitor, având în vedere că sunt alegeri locale. Însă, din 2017, pot fi surprize foarte neplăcute.

„Pentru a înţelege mai clar amploarea modificărilor, luăm următorul exemplu: o persoană fizică deţine o clădire de 100 mp în Bucureşti, în zona A, pe care o închiriază unei firme. În prezent, cota de impozitare este de 0,1%, valoarea impozabilă pe mp este de 935 lei, iar coeficientul de ajustare este 2,6. Rezultă un impozit anual de 243 lei. În 2016, presupunând că decizia consiliului local va fi să aleagă cota maximă, aceasta va fi 1,3%, iar dacă valoarea impozabilă pe mp va fi 4.500 lei, conform unui raport de evaluare, rezultă un impozit de5.850 lei“, explică Eugenia Ion.

capital

Related

comments