Simplu, dar sofisticat, rulmentul cu bile este, fara indoiala, una dintre cele mai mari dezvoltari tehnologice din toate timpurile. Cu toate acestea, povestea este departe de a fi scrisa, in ultimele decenii designul rulmentilor a avansat semnificativ. Nevoia de frecare redusa, capacitate mare de transport, o durata de viata mai lunga si reducerea dimensiunilor a condus la noi utilizari ale materialelor, tehnici avansate de lubrifiere si analize computerizate sofisticate. Aici, Chris Johnson, director general la furnizorul specializat de rulmenti SMB Bearings, reflecta asupra a trei evolutii interesante care au captat tehnologia de productie a rulmentilor.
Rulmentii sunt utilizati in aproape toate tipurile de masini rotative. De la echipamente de aparare si aerospatiale la linii de productie de alimente si bauturi, cererea pentru aceste componente este in crestere. In mod esential, inginerii de proiectare solicita din ce in ce mai mult solutii mai mici, mai usoare si mai durabile pentru a satisface chiar si cele mai dificile conditii de mediu.
Stiinta Materialelor
Reducerea frecarii este un domeniu cheie de cercetare pentru producatori. Multi factori afecteaza frecarea, cum ar fi tolerantele dimensionale, finisarea suprafetei, temperatura, sarcina operationala si viteza. Au fost realizate progrese semnificative in otelurile pentru rulmenti de-a lungul anilor. Otelurile moderne, ultra-curate pentru rulmenti contin particule nemetalice mai putine si mai mici, oferind rulmentilor cu bile o rezistenta mai mare la oboseala de contact.
Tehnicile moderne de fabricare si degazare a otelului produc otel cu niveluri mai scazute de oxizi, sulfuri si alte gaze dizolvate, in timp ce tehnicile de intarire mai bune produc oteluri mai dure si mai rezistente la uzura. Progresele in productia de masini le permit producatorilor de rulmenti de precizie sa mentina tolerante mai stranse in componentele rulmentilor si sa produca suprafete de contact mai puternic lustruite, toate acestea reducand frecarea si imbunatatind durata de viata. Exista mai multe tipuri de rulmenti acum decat erau in trecut.
Au fost dezvoltate noi oteluri inoxidabile de calitate 400 (X65Cr13) pentru a imbunatati nivelul de zgomot al rulmentilor, precum si otelurile cu azot ridicat pentru o rezistenta mai mare la coroziune. Pentru medii extrem de corozive sau temperaturi extreme, clientii pot alege acum dintr-o gama de rulmenti din otel inoxidabil de calitate 316, rulmenti complet ceramici sau rulmenti din plastic fabricati din rasina acetalica, PEEK, PVDF sau PTFE. Pe masura ce imprimarea 3D devine din ce in ce mai utilizata si, prin urmare, mai eficienta din punct de vedere al costurilor, vedem posibilitati tot mai mari de productie de suporturi de rulmenti non-standard in cantitati mici, lucru care va fi util pentru cerintele de volum redus ale rulmentilor specialisti.
Lubrifiere
Este posibil ca lubrifierea sa fi atras cea mai mare atentie. Cu 13% din defectiunile lagarelor atribuite factorilor de lubrifiere, lubrifierea rulmentilor este un domeniu de cercetare in evolutie rapida, sustinuta atat de mediul academic, cat si de industrie. Exista acum mult mai multi lubrifianti specialisti datorita mai multor factori: o gama mai larga de uleiuri sintetice de inalta calitate, o gama mai mare de agenti de ingrosare utilizati la fabricarea grasimilor si o varietate mai mare de aditivi pentru lubrifianti pentru a oferi, de exemplu, capacitati de incarcare mai mari. sau rezistenta la coroziune mai mare. Clientii pot specifica unsori cu zgomot redus cu filtrare ridicata, unsori de mare viteza, lubrifianti pentru temperaturi extreme, lubrifianti impermeabili si rezistenti chimic, lubrifianti pentru vid inalt si lubrifianti pentru camerele curate.